В очакване на завръщането на PEUGEOT в Льо Ман през 2023 г., Музеят на 24 часа на Льо Ман посвещава изложбата „ALLURE LE MANS“ на марката на Лъва до 20 септември. Това е възможност да се проследи знаменитата история на PEUGEOT в състезанията по издръжливост.
Знаете ли, че от 1926 г. досега PEUGEOT са присъствали в 24-те часа на Льо Ман в няколко роли: като производител, но и като доставчик на двигатели, оборудвайки прочутия WM P88, най-бързия автомобил в историята на Льо Ман? Или че през 2022 г. се навършват 30 години от първата победа на PEUGEOT в Льо Ман с легендарния PEUGEOT 905, управляван от Марк Блъндел, Яник Далмас и Дерек Уоруик?
Преди дългоочакваното завръщане на PEUGEOT в Льо Ман през 2023 г., Музеят на 24-те часа на Льо Ман представя изложбата „ALLURE LE MANS“ до 20 септември. Ще можете да се възхитите на удивителния хиперавтомобил PEUGEOT 9X8, който ще направи първите си обиколки на пистата в Монца, Италия на 10 юли.
По този повод списанието проследява знаменитата история на PEUGEOT в състезанията по издръжливост.
Преди Льо Ман: PEUGEOT L76, първият в света истински модерен състезателен автомобил
В началото на 20-ти век инженерите на PEUGEOT създават състезателен автомобил, който ще направи революция в моторните спортове. Наречен L76, този автомобил с класическо, но много леко шаси се отличава с иновативната разпределителна система на своя 4-цилиндров двигател. Мощен и бърз, той печели множество състезания, включително Индианаполис 500 през 1913 г., със средна скорост от 122 км/ч. Това състезание ще превърне автомобила и неговия пилот Жул Гу в легенди. Технологията на L76 (за 7,6 литра) се използва и в други модели - L57, L3, L45, които продължават да печелят легендарни състезания и да чупят рекорди за скорост във Франция и в целия свят. Славата и успехът на PEUGEOT в състезанията по издръжливост едва започват.
1926: PEUGEOT влиза в 24-те часа на Льо Ман за първи път
Чистата скорост обаче много бързо надделява над издръжливостта и едва през 1923 г. интересът към състезанията по издръжливост се възражда отново. За PEUGEOT това се изразява в първото участие на марката в 24-те часа на Льо Ман през 1926 г., по време на 4-тото издание. Пилотът Андре Бойо се състезава зад волана на 174 S. След това, през 30-те години на миналия век, PEUGEOT, в стремежа си да свърже спорта със серийните автомобили, за да популяризира моделите на марката, разработва първите си спортни версии. Някои от тях участват в тогавашните състезания и ралита. Андре Бойо постига рекорд в 24-те часа със средна скорост от 110,417 км/ч и по този начин изминава 2650 км!
PEUGEOT присъства на пистата в Льо Ман през 1937 г. като доставчик на двигатели, предоставяйки шасито и двигателите на роудстъра на Émile Darl'Mat, по това време дилър на PEUGEOT в Париж, който иска да докаже надеждността и здравината на двигателите на PEUGEOT. Пилотите постигат забележително представяне, като завършват на 7-ма, 8-ма и 10-та позиция.
Отново през 30-те години на миналия век производителите осъзнават важността на дизайна на автомобилите по отношение на производителност и разход. Така се ражда аеродинамиката, за която инженерът Чарлз Дойч допринася значително чрез прилагане на своите теории в състезателни автомобили. Елементите, проектирани от него през 60-те години на миналия век, все още могат да се видят в съвременните модели.
Тези решаващи приноси позволяват на WM P88, оборудван с двигател PEUGEOT и управляван от Роджър Дорчи, да надхвърли 400 км/ч през 1988 г. на правата отсечка Мулсан.
1992: Първата победа
С разработването на 905, PEUGEOT ясно потвърждава целта си да спечели митичното състезание 24-те часа на Льо Ман и влиза в Световния шампионат за спортни автомобили. След решаващи тестове екипът на PEUGEOT постига отлични резултати през 1992 г. (2-ро място в Монца, 1-во и 3-то място в Льо Ман, 1-во и 2-ро място в Донингтън, 1-во и 3-то място в Сузука, 1-во, 2-ро и 5-то място в Мани-Кур). Така марката печели световната шампионска титла при конструкторите през 1992 г.
През 1993 г., след като Световният шампионат за спортни автомобили е преустановен, единственото състезание от спортната програма на най-високо ниво остава 24-те часа на Льо Ман. Три автомобила 905 се включват в състезанието и заемат първите 3 места. Това е велик успех за марката и нейните екипи.
2009: Завръщането на Лъва
През 2005 г. PEUGEOT обявява намерението си да поеме ново технологично предизвикателство, като участва в 24-те часа на Льо Ман с автомобил, задвижван от HDi дизелов двигател - технология, която вече е внедрена в над 60% от автомобилите на марката, предлагани на пазара в Европа. След няколко години на експерименти, признанието идва през 2009 г., когато PEUGEOT печели първата си победа в 24-те часа на Льо Ман с 908 и неговия дизелов двигател, заемайки първо и второ място.
В Джухай в Китай през ноември 2010 г. PEUGEOT 908 HDi FAP спечели петата си титла за сезона, както и първото издание на ILMC (Intercontinental Le Mans Cup - Междуконтинентална купа на Льо Ман).
PEUGEOT 9X8, началото на нова ера
PEUGEOT обявява края на своята програма за издръжливост през януари 2012 г., след 14 победи в последните 16 състезания, за да се съсредоточи в разработването на нови автомобили.
Историята на PEUGEOT в състезанията по издръжливост обаче не спира дотук и продължава да се пише... През 2023 г. марката на Лъва ще се завърне в 24-те часа на Льо Ман с PEUGEOT 9X8 в категорията Le Mans Hypercar.
PEUGEOT НА ЛЬО МАН В 5 ЧИСЛА
• 39 автомобила, участвали между 1926 и 2011 г.
• 47 пилоти на PEUGEOT, включително 9 победители
• 12 автомобила на крайния подиум
• 127 676,034 км, изминати от автомобилите PEUGEOT в 24-те часа на Льо Ман
• 405 км/ч: официалният рекорд за скорост по състезателното трасе на 24-те часа на Льо Ман, поставен от двигател на PEUGEOT през 1988 г.
НУЖНА ЛИ ВИ Е ПОМОЩ?
ГАМАТА НА PEUGEOT
Карта на сайта