АКТУАЛНА ИНФОРМАЦИЯ (COVID-19) - ВИЖТЕ ПОВЕЧЕ

ЕТАЛОНЪТ ОСТАВА ЕТАЛОН

 На пръв поглед, воланът е механичният орган, който от изобретяването на автомобила досега, в най-малка степен е еволюирал по отношение на формата и функционалността си. Въпреки това, той не е спирал да се променя, нито пък да се опитва да избяга от кръглата си форма. Първоначално воланът е много опростен и служи единствено за контрол на управлението. Постепенно размерът му нараства и интегрира множество второстепенни функции: клаксон, радиоуправление, регулиране или ограничаване на скоростта, смяна на предавките чрез система от импулсни команди, въздушна възглавница.  Материалът, от който се изработва волана, също се променя значително: рамката му, първоначално изработена от дърво, става стоманена, после алуминиева и накрая от магнезий.

През 2012 г., PEUGEOT 208 въвежда основна иновация в позицията на водача като лансира PEUGEOT i-Cockpit®. Той включва компактен волан, сензорен екран и дисплей на нивото на очите. Воланът е преработен, за да осигури по-добро сцепление, като предоставя на водача повече видимост и повече пространство за краката.  PEUGEOT i-Cockpit® продължава да еволюира и е въведен в останалата част от гамата. Към днешна дата е уникален в автомобилната индустрия и има повече от 6 милиона доволни клиента.

Малко история

STE

Първият автомобилен волан се появява през юли 1984 г. в модела Panhard 4 HP на Алфред Вашерон. Показан е в рамките на състезанието Париж – Руен, организирано от Пиер Гифар - журналист в парижкия всекидневник „Le Petit Journal“, издаван от 1863 до 1944 година. Повече от обикновено състезание, това рали е добра реклама на скорошно изобретение: автомобила. От Париж до Руен, в рамките на разстояние от около 100 километра, автомобили, задвижвани от двигател с вътрешно горене, демонстрират своята издръжливост.

Оборудвани с кормило, колите PEUGEOT, с 2 скорости и 4 цилиндъра, приличат на автоматизирани каляски. В други превозни средства пътниците са поставени един срещу друг. Производителите искат да избягат максимално от модела на конския впряг.

В състезанието участват повече от 100 автомобила с различни видове задвижване (пара, масло, бензин, електричество, сгъстен въздух, педали...). Въпреки истинската технологична иновация в лицето на волана, Алфред Вашерон и неговия Panhard 4 HP завършват на 4-то място, докато „Панхард и Левасор“ и синовете на братя PEUGEOT си поделят първото място с автомобили с кормило.

Воланът постепенно измества кормилния вал, който служи за управление на автомобилите от онази епоха. В технологично отношение автомобилът вече се отдалечава значително от конските впрягове.   

Воланът, трамплин за иновациите за PEUGEOT

Steering wheel_Peugeot

Дизайнът на волана е ограничен от изискванията за видимост на таблото, четимостта на пиктограмите върху бутоните за управление под него, правилното разпределение на въздуха от вентилаторите. Въпреки това той се превръща в трамплин за иновации.     

Променят се и материалите, които се използват за производство на волани. Технологията на пенообразуване и зърнената кожа са силни маркери за препозиционирането на PEUGEOT към луксозния клас автомобили.   Воланът съдържа и други признаци на препозиционирането: от формата му, която включва облегалки за палци или плоскости, от перфорацията на кожата, което носи допълнителен комфорт при допир, от наличието на подложки (GTi, GT-Line) или цветни шевове – характерни за спортните волани, през перата за смяна на предавките, наследени от моторните състезания.

PEUGEOT стига още по-далече в иновациите като предлага революционен интериор с компактен волан, сензорен екран и дисплей на нивото на очите: PEUGEOT i-CockpitÒ. Като централен елемент в него, компактният волан улеснява управлението и увеличава удоволствието от шофирането. С по-малка необходимост от отваряне на ръцете има по-малко движение по време на маневри, което повишава скоростта и пъргавината на водача, като същевременно осигурява по-спокойна позиция за шофиране. PEUGEOT i-CockpitÒ продължава да еволюира и се разпространява в цялата гама (в момента оборудва PEUGEOT 208, 2008, 308, 3008, 5008, 508, Rifter и Partner). 

Ще изчезне ли воланът с навлизането на автономни автомобили?

e-Legent steering wheel

Няколко режима на управление се разглеждат със степен на автономност, според петте нива на OICA (Международна организация на производителите на моторни превозни средства). Те са както следва: Ниво 1 “Hands on”: водачът трябва да държи ръцете си на волана, Ниво 2 “Hands off”: водачът може да прави нещо, различно от шофирането, но трябва да контролира шофирането по всяко време, за да може незабавно да поеме контрола отново, Ниво 3 “Eyes off” (без зрителен контрол): водачът няма нужда да контролира шофирането през цялото време, но трябва да може да поеме контрола отново, Ниво 4 “Mind Off” (без човешка намеса): водачът вече не е необходимо да поема контрол над автомобила, Ниво 5 “Driverless”: 100% автономно управление без шофиране.

Днес, функциите за подпомагане на шофирането на ниво 1 и 2, от програмата AVA са налични в някои от моделите в гамата на PEUGEOT: Active Lane Departure Warning (ALDW), който коригира траекторията, чрез постепенно усилие върху волана, за да задържи автомобила в първоначалната му лента, Full Park Assist, който осигурява помощ при паркирането на новия PEUGEOT 208 с автоматичен контрол на волана, ускорявайки и спирайки, за да влезе или излезе от паркомясто, Driver Attention Alert, който анализира бдителността на водача чрез идентифициране на отклонения на лентата от пътната маркировка и засича наличието на ръце върху волана.

През 2018 г., по време на Автомобилен салон Париж, PEUGEOT разкрива e-LEGEND concept, технологичен манифест,  съчетаващ удоволствието от шофирането и преживяването на борда на автономен автомобил. Технологичен, ултра свързан, интелигентен и атрактивен, PEUGEOT e-LEGEND предлага нов “Интуитивен  i-Cockpit” на база на характеристиките на PEUGEOT i-Cockpit® в серийните модели на Марката. Той се състои от дисплей на нивото на очите с три циферблата и ултра компактен волан, който се прибира, за да покаже 49-инчов екран. 

Aвтономното шофиране ще наложи промяна в употребата на автомобила.  Докато в момента е напълно възможно да има волан, който се прибира в  таблото по искане на водача, за да му предостави повече място, следващото ниво, все още далеч, ще бъде ниво 5, в което воланът може да бъде напълно излишен. Точно като любителите на музиката, които обичат виниловите плочи, утрешните любители на автомобилите ще бъдат разпознавани по автомобила им, оборудван с волан.