PEUGEOT Е ШАМПИОН!
29.11.2010г.

908 HDi FAP
Intercontinental Le Mans Cup
1000 км на Жухай (5-7 ноември 2010)
Team Peugeot Total успя да превърне края на кариерата на 908 HDi FAP в красиво и вълнуващо събитие. След като си осигуриха първа позиция в стартовата решетка, двата автомобила наложиха темпото си в началото на състезанието, но бяха подложени на сериозен натиск. Нервите на пилотите издържаха и благодарение на Стефан Саразен и Франк Монтани (908 n°2) и на безупречната си стратегия, Peugeot спечели достойно своята пета победа за сезона, както и титлата в първото издание на шампионата Intercontinental Le Mans Cup (ILMC).

PEUGEOT Е ШАМПИОН!
PEUGEOT Е ШАМПИОН!
За по-малко от два месеца, Peugeot направи две двойни (Силвърстоун и Роуд Атланта) и една победа в Жухай (Китай) и спечели титлата при конструкторите и отборите в първото състезание ILMC.

908 n°2 с пилоти Стефан Саразен и Франк Монтани премина финалната линия 4сек.826 преди Audi, управляван от Кристенсен/МакНиш. 908 n°1 – Себастиан Бурде и Симон Пажно – завърши на четвърто място поради промяна в стратегията и инцидент.

Много емоционален финал
Съперникът на Peugeot стартира много агресивно и Капело (Audi номер 8) бързо успя да застане между двата 908, но нещата се върнаха по местата си след първите зареждания с гориво!

Все пак, следобед, колите на немския отбор отново излязоха напред и МакНиш стана първи в 150-ата обиколка. Това сложи начало на много напрегнат етап, в който двата отбора се редуваха на първата позиция в зависимост от зарежданията. В лагера на Peugeot възникнаха някои спорни ситуации...

„В началото на състезанието изкарахме по две смени с едни и същи гуми, докато нашият съперник сменяше гумите при всяко спиране“, отбеляза Симон Пажно. „Задните гуми започнаха да създават проблеми към края на втората ни смяна. Тогава решихме да минем на по една смяна и не загубихме темпо, което показа, че базовата ни стратегия е правилна. Сега ще има финал със спринт...“

В действителност, последната фаза от 1000 км на Жухай бе много вълнуваща. Хвърляйки всички сили в битката, Франк Монтани загуби малко време излизайки от пистата в 162-а обиколка. Малко след това, Бурде трябваше да направи непредвидено спиране за смяна на елемент от каросерията, поради закачане с един GT. Това коства едно „stop&go” от 1 секунда.
Всичко трябваше да се реши при последното зареждане на Саразен, който беше на първа позиция след спиране на Кристенсен (Audi). Пресмятайки точно удара си, Peugeot Sport направи светкавично зареждане в 219-а обиколка и Саразен успя да се върне на пистата под носа на датския си съперник!
От този момент нататък преднината беше запазена – даже увеличена, и 908 HDi FAP спечели 19-ата си победа, а отборът направи подвиг, достоен за края на красивата му кариера.

След 232 обиколки и 5 часа и 36 минути пилотите и екипът на Team Peugeot Total дадоха воля на радостта си след изключителното напрежение. Саразен (908 n°2) пресече финала с преднина от 4 секунди и 826 стотни спрямо Audi, резултат, който осигури титла на Peugeot при Конструкторите и Отборите в първото състезание от новия шампионат Intercontinental Le Mans Cup.

Стефан Саразен: „Състезанието беше невероятно напрегнато, а последните 20 обиколки изключително трудни. Направих всичко възможно да запазя концентрацията си и да не допусна грешка, карайки максимално бързо! Работата на екипа е наистина забележителна и съм горд, че постигнах пол позишън и последната победа на 908.“

Бруно Фамен (Технически директор): „908 завършва кариерата си както и започна, с триумф! Разбира се, победата днес бе „изтръгната“ от противника и това доказва трудността на работата ни. Така удоволствието от нея е още по-голямо! Ситуацията беше много нетипична, със силно начало за нас, след което поредица от технически и спортни проблеми ; техническите бяха свързани със спирачките на номер 2, които се износиха много бързо, малко след средата на състезанието. Помолихме Стефан да промени начина си на каране до края и той успя да го направи.“

Оливие Кеснел (Директор на Peugeot Sport): „Щастливи сме, че спечелихме първата титла в ILMC и особено че победихме в това състезание. То беше прекрасно. Това, че 908 завършва кариерата си на върха е невероятно. Той влиза в пантеона на най-големите победители на Марката и съм особено горд, че това стана в Китай, където Peugeot има големи амбиции.“

Франк Монтани: „Какъв невероятен финал! Трябва да кажа, че имам чудесни съотборници! В началото на първата ми смяна, колата беше много силна. След това се получи спад, по-специално по отношение на стабилността при спиране.“

1000 км на Жухай – крайно класиране

1. Peugeot 908 HDi FAP (Саразен/Монтани), 232 обиколки за 5ч35мин 39с053
2. Audi R15 TDI (Кристенсен/МакНиш), +4с826
3. Audi R15 TDI (Капело/Дюма), + 49с302
4. Peugeot 908 HDi FAP (Пажно/Бурде), + 3 обиколки
5. Pescarolo-Judd (Николе/Да Рока/Лафарг, +26 обиколки
Най-добра обиколка : Франк Монтани, 1мин 22с296

Крайно класиране в Intercontinental Le Mans Cup
Конструктори
- Peugeot, 140 точки
- Audi 101 точки
Oтбори
- Team Peugeot Total, 118 точки
- Audi Sport Team Joest, 101 точки
- Drayson Racing, 32 точки
- Team Oreca Matmut, 32 точки

Peugeot 908 HDi FAP : една легендарна кола
В Жухай, Китай, 908 направи последното си представление след четиригодишна, богата на вълнения и успехи, кариера. С 19 победи в 28 състезания, той влезе в редиците на легендарните спортни автомобили Peugeot. От първото си участие, на 15 април 2007 в Монца, до последното в Жухай, на 7 ноември 2010, 908 спечели всички най-значими състезания за издръжливост : 24 часа на Льо Ман, 12 часа на Себринг, 1000 мили в Малкия Льо Ман/Роуд Атланта, 1000 км на Силвърстоун, Спа, Интерлагос и др.

Бруно Фамен: „908 бе създаден за много кратко време. Първото му участие трябваше да бъде в 24 часа на Льо Ман през юни 2008, но Генералната Дирекция реши, че проектът трябва да стартира една година по-рано. Ето защо трябваше да съкратим всички фази, което не беше никак лесно, защото започнахме от бял лист, както по отношение на колата, така и на екипа. Първите важни решения бяха взети през есента на 2005 (избор на архитектура на двигателя). Работихме върху едноцилиндров двигател, с дървен макет в мащаб 1 в аеродинамичен тунел, за да оптимизираме всеки етап. На 30 септември 2006 в 2 часа сутринта във Велизи стартирахме V12 HDi FAP за първи път. Това бе един от важните моменти в създаването на 908. Асемблирането започна на 11 декември 2006, първото изпитание на стенд на комплектования автомобил стана на 22 декември, а на 31 декември той потегли за първи път. Предизвикателството беше огромно!“

Филмът за създаването на 908 можете да видите на сайта : www.peugeot-sport.com (media center / video)

Статистиката на 908 HDi FAP :
28 състезания (Монца 2007-Жухай 2010)
24 пол позишън
19 победи
9 двойни победи
25 най-добри обиколки
2007 : 7 състезания, 7 пол позишън, 6 победи, 2 двойни, 6 най-добри обиколки
2008 : 8 състезания, 7 пол позишън, 4 победи, 1 двойни, 8 най-добри обиколки
2009 : 4 състезания, 3 пол позишън, 2 победи, 3 двойни, 6 най-добри обиколки
2010 : 9 състезания, 7 пол позишън, 6 победи, 4 двойни, 8 най-добри обиколки

Победи в Льо Ман, Монца, Валенсия, Нюрбюргринг, Спа, Силвърстоун, Портимао, Интерлагос, Себринг, Роуд Атланта, Жухай

Титли:
Сериите Льо Ман 2007, 2010
Intercontinental Le Mans Cup 2010

Големите дати в историята на 908 HDi FAP:
4 ноември 2004 : край на кариерата на WRC
23 февруари 2005 : избор на програмата издръжливост
14 юни 2005 : оповестяване на избора на програмата
1 октомври 2005 : избор на Бруно Фамен и екипа му / Технически директор от 1 януари 2006
12 февруари 2006 : изпитания в аеродинамичен тунел в Мани-Кур : първи тестове за избор на отворена или затворена кола с макет в мащаб ¼
26 февруари 2006 : избор на затворен тип
10 март 2006 : първи тест на едноцилиндров двигател
18 април 2006 : първи тест в аеродинамичен тунел с макет Peugeot Sport
23 май 2006 : оглед на АСО (организатор на 24 часа на Льо Ман) на дървения макет
15 юни 2006 : представяне на V12 HDi FAP в Льо Ман
11 септември 2006 : първо асемблиране на двигателя
28 септември 2006 : представяне на 908 на Световното изложение в Париж
30 септември 2006 : първо стартиране на V12 HDi FAP във Велизи
10 декември 2006 : доставка на първия корпус
11 декември 2006 : начало на асемблирането
20 декември 2006 : доставка на задния капак
22 декември 2006 : първо стартиране на стенд
31 декември 2006 : първо потегляне на 908 във Вилакубле
04 януари 2007 : първи тестови сеанс в Кастеле – загряване на двигателя
10 януари 2007 : представяне пред международната преса в Мортефонтен
15 април 2007 : Монца : първа победа
6 април 2008 : първа победа над Audi (Барселона)
14 юни 2009 : двойна победа в 24 часа на Льо Ман
7 ноември 2010 : последна победа на 908 HDi FAP